Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 19 „ Świadczenia pracownicze” oraz Krajowy Standard Rachunkowości nr 6 „Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, zobowiązania warunkowe” stanowią, że do wyceny rezerw na świadczenia pracownicze należy przyjąć wiele założeń aktuarialnych, które mają kluczowe znaczenie dla wysokości rezerw na zobowiązania.
Wśród założeń aktuarialnych, które odrywają ogromną rolę przy wycenie rezerw, wyróżnia się stopę dyskonta, stopę wzrostu wynagrodzeń oraz rotację pracowników.
Stopa dyskonta używana do wyceny rezerwy na świadczenia pracownicze ustalana jest na podstawie rynkowych stóp zwrotu z obligacji przedsiębiorstw, natomiast termin realizacji wykupu obligacji powinien być tożsamy z terminem realizacji świadczenia. W sytuacji, gdy rynek obligacji przedsiębiorstw nie jest odpowiednio rozwinięty, można zastosować do wyceny rezerwy na świadczenia pracownicze rynkowe stopy zwrotu z obligacji skarbowych.
Im wyższa stopa dyskontowa, tym niższe rezerwy na świadczenia pracownicze.
Do podstawowych założeń aktuarialnych używanych do wyceny rezerwy na świadczenia pracownicze zalicza się także stopę wzrostu wynagrodzeń. Podczas wyceny rezerwy na świadczenia pracownicze przyjąć należy taki stopień wzrostu wynagrodzeń, jak gwarantuje pracownikom regulamin wynagradzania bądź zakładowy układ zbiorowy pracy albo jaki jest zwyczajowo oczekiwany.
Im wyższa stopu wzrostu wynagrodzeń, tym wyższa wysokość rezerwy na świadczenia pracownicze.
Kolejnym z kluczowych założeń aktuarialnych branych pod uwagę podczas szacowania rezerwy na świadczenia pracowniczych jest rotacja pracowników w spółce. Uwzględnienie tego założenia podczas wyceny rezerwy na odprawy emerytalne, rentowe czy nagrody jubileuszowe zalecają Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 19 oraz Krajowy Standard Rachunkowości nr 6. Szacowanie rotacji pracowników w jednostce powinno odbywać się po jej indywidualnej analizie i uwzględnieniu rzeczywistych odejść pracowników.
Wyższa rotacja pracowników powoduje spadek wysokości rezerwy na świadczenia pracownicze.